Pappadagar i råttans år av Daniel Möllberg

Hade, en för mig osannolik, tur att få ett av Möllbergs gratisexemplar av "Pappadagar i råttans år". Den kom i brevlådan en sådan där lagom tråkig dag vilket gjorde att jag sträckläste den med detsamma. Tack Daniel! =)

Boken handlar om Alexander 33 år, som är varannan-vecka pappa till två småkillar, Emil och Sebastian. Han bor, efter separationen från sitt ex Sofie, i en sunkig etta i andra hand och arbetar som projektanställd på ett företag i mediebranchen. Efter en tid blir Alexander arbetslös och till råga på allt träffar exet en ny man som hon dessutom snabbt kommer på att hon vill gifta sig med.

En lättläst och underhållande roman som jag varmt kan rekommendera. (Hade en kvinna skrivit den hade den per omgående hamnat i chiklitt-genren.) Boken är humoristiskt skriven även om jag personligen tycker en del av skämsamheterna blir direkt plumpa. Intressant och lärorikt att få ta del av den ensamstående pappans vardag vilken jag tycker Möllberg skildrar alldeles utomordentigt. Denise Rudberg har vid ett flertal tillfällen liknat Möllbergs roman vid Nick Hornbys. En liknelse som jag till en viss del delar. Men jag hoppas i uppföljaren (?) till boken att Möllberg skippar listskrivandet och skriver mer som sig själv eftersom jag klart föredrar Möllberg framför Hornby.

image17

Vill du läsa Daniel Möllbergs blogg hittar du den här http://www.manpocket.se/blogg/danielmollberg/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0