Den krossade tanghästen av Helene Tursten

Den här hösten har jag mest läst böcker jag lånat på biblioteket. Jag tycker det är en fantastisk service att själv kunna gå in på nätet och leta efter, och därefter reservera böcker. När boken sedan finns inte antingen ringer dom eller skickar ett brev till mig. Därefter kan jag hämta boken. Allt till den smått generande summan av 10:-!

Men så ibland hamnar jag i ett glapp. Den önskade boken har inte hunnit komma och den föregående är utläst. Då får jag botanisera i min egen bokhylla där jag således fann denna.

"Den krossade tanghästen" har stått oläst ett flertal år i min bokhylla. (Utkom och inhandlades 1998.) Det är Turstens debutroman. Efter denna bok har hon utkommit med ytterligare ett flertal titlar, däribland "Tatuerad torso" som även filmatserats.

Huvudrollsinnehavaren är Irené Huss, kriminalinspektör i Göteborg. Hon tar sig tillsammans med sina kollegor an fallet med det förmodade självmordet av den kände och välbärgade finansmannen Richard von Knecht. Ett självmord som sedemera blir en mordutredning med både farliga och oväntade vändningar.

Sällan eller aldrig har jag läst en sådan seg kriminalare. Jag fick riktigt kämpa mig igenom den och jag har svårt att sätta fingret på varför. Det blir ingen fart i berättelsen och när det äntligen händer något är jag som läsare så oförberedd att det endast känns som ett desperat försök att "hotta upp" historien något. (Ett effektivt sätt att undvika detta vore ju att sakta driva upp spänningen steg för steg. Det hade gjort allt mer trovärdigt.) Jag som annars är en stor anhängare av detaljrika beskrivningar av miljöer och personer blir bara trött och förvirrad över planlösningar över lägenheter och hus och upprepningar över införskaffad information aktuell för utredningen.  

Nja, jag är ledsen Tursten men kanske "den krossade tanghästen" är och förblir den första och sista boken jag läser av dig.  

image15

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0