Flickan under gatan av Roslund & Hellström

I somras under vår semester tipsade en av mina bästa vänner (och även hennes man) mig om Roslund & Hellströms böcker. Efter att ha sträckläst "Box 21" och varit mycket tagen över såväl researcharbetet som själva boken, var det med glädje jag "sprang på" Flickan under gatan" på biblioteket.

Eftersom böckerna handlar om samme kriminalare och hans arbetsgrupp kan det vara idé att läsa dom i kronologisk ordning. Men det har inte jag gjort och det har gått bra ändå. :)

Ewert Gren har ett flertal olösta brott på sitt skrivbord när en död kvinna hittas i en kulvert till ett av Stockholms sjukhus. Dessutom står också inom kort 43 barn i polishusets entré. De har samtliga dumpats från en buss i centrala Stockholm och de talar inte svenska utan rumänska. Två märkliga fall måste lösas varav det ena får Gren att ta sig ner till en värld han inte känner till;  tunnlarna under Stockhoms innerstad.

En lättläst och god läsupplevelse. Roslund & Hellström skriver om verkliga miljöer, men som ter sig så annorlunda och absurda att man tror de är fiktion. Slutet överraskar och berör, precis som i "Box 21" som liksom denna bok varmt kan rekommenderas.

image13

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0