Smuts av Katarina Wennstam

I fredags när jag var på biblioteket i ett helt annat ärende såg jag den här boken. Jag har sett den tidigare eftersom den nyligen kommit ut i pocket. Det är något med framsidan som gör att jag lagt märke till den, men jag kan inte förklara varför. Och det blev ett sträckläsningsäventyr på ett par dagar!

"Smuts" handlar om det äkta paret Jonas och Rebecca Wahl. Jonas arbetar som framgångsrik advokat i de fina kvarteren runt Stureplan i Stockholm och Rebecca arbetar inom televisionen. De har ett fantastiskt vackert hus i en lika tjusig stadsdel och de bägge barnen är välartade. Jonas får ett erbjudande om att kommentera en rättegång om trafficking i TV, men vad gör han egentligen om kvällarna när han säger att han jobbar över?

"Smuts" behandlar ett ämne som är utomordentligt aktuellt i vår samtid, sexköp och trafficking, människohandel. Boken är lättläst och intressant och beskriver hur en man som har A L L T kan sätta hela sin tillvaro på spel för att kunna spendera tusentals kronor på att köpa sig sexuella tjänster.

Hur många gånger jag än hör det; "sexköparna är ingen stereotyp av människa utan kan hittas i alla åldrar, i  alla samhällsklasser" kan jag inte förstå. Är jag ovanligt trög eller är det helt enkelt för svårt att ta in? För det borde rimligtvis innebära att även du och jag känner eller har träffat män som köpt sex. Wennstam gör ett försök att närma mig den sexköpande mannen, men jag vet inte om hon lyckas. Men säkert kan sägas att det inte är Wennstams fel, för hon vet vad hon skriver om. Men boken väcker tankar och funderingar på ett samhällsproblem som kanske inte finns längre bort än i trappdörren bredvid din eller min. Jag kan varmt rekommendera boken om problemet som sådant engagerar dig.

image10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0