Tusen strålande solar av Khaled Hosseini

Nu är jag inne i ett riktigt stim av goda läsupplevelser. Och fort går det också. =)

"Tusen strålande solar" är en berättelse om Mariam som efter en rad omständigheter tvingas gifta sig med en trettio år äldre man. Mariam är fattig och utan utbildning och i princip rättslös. Efter att inte ha lyckats nedkomma med den efterlängtade (läs obligatoriska) son hennes man önskar sig tilltar våldet i hemmet. Efter tjugo års kärlekslöst och våldsamt äktenskap bestämmer sig hennes man att ta sig ännu en hustru, unga Laila. I början blir det en bitter kamp om mannens uppmärksamhet, men med tiden blir de bägge kvinnorna mycket goda vänner. Samtidigt håller Afghanistan på att förändras genom en rad maktskiften och politiska strukturer.

Hosseini har ännu en gång lyckats skriva en stark och gripande roman om Afghanistans verklighet. Det är fascinerande att tas med till en värld, så olik den man själv lever i. Boken beskriver väl kvinnors utsatthet och rättslöshet vilket ibland ter sig helt horribelt. Jag tycker om Hosseinis språk, de detaljerande beskrivningarna även om jag kan tycka att det bitvis blir traggigt med alla namnen på krigsherrarna. Men jag tror att de behövs för att förtydliga den politiska situation landet befinner sig i.
 
En bok jag kan rekommendera med varm hand även om jag personligen tycker att debutromanen "Flyga drake" var snäppet bättre!

image8

Kommentarer
Postat av: Therese

Kul att du kikade in på min sida! Lägger till dig i mina favvisar! =)

2007-11-02 @ 19:13:52
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg
Postat av: Maria

Åh, vad roligt, "Flyga drake" har jag precis köpt!

Hoppas allt är bra med dig Ingela, tänker så på dig!

Kram Maria

2007-11-02 @ 21:55:43
URL: http://alstorp.blogg.se
Postat av: Christina

flyga drake var snorbra. KÄndes B att börja läsa någon annan bok efter det. Den här ska jag definitivt låna och läsa över julen.

2007-11-25 @ 20:55:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0