Tyskungen av Camilla Läckberg

Det händer på somrarna när vi bilar till Norrland och tillbaka att vi lyssnar på en ljudbok i bilen. Och även om milen är många och långa hinner vi sällan lyssna färdigt på hela. Därför brukar vi ha kvar den i bilen och lyssna lite då och då på den och nu i dagarna blev vi färdiga med "Tyskungen".

"Tyskungen" utspelar sig i Fjällbacka såväl i nutid som i dåtid. Erica Falk hittar en nazistmedaj bland sin avlidna mors tillhörigheter och hon bestämmer sig för att ta reda på hur den hamnat där. Hon söker svar hos en pensionerad historielärare som två dagar senare hittas ihjälslagen i sitt hem. Erica får, genom sin mors gamla dagböcker, reda på att mannen och hennes mor umgicks i samma kretsar under andra världskriget. Och Erica slås av tanken att hans död kanske har med medaljen att göra...

Läckbergs absoluta talang nummer ett är att kunna berätta två historier parallellt utan att det för den skull blir rörigt. Historien är underhållande och tar en del vändningar man inte kunnat förutse. Katarina Ewerlöf som läser boken är superduktig tycker jag. Hon har en förmåga att göra varje person till sin egen och hon är helt klart en del av behållningen av boken. Jag har inte läst alla böcker av Läckberg men några av dom. Och jag tycker att "Tyskungen" är en av dom bättre. "Tyskungen" är ingen bok jag kommer att minnas någon längre tid, men den är helt klart god underhållning för stunden.

image9

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0