Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri

När jag var på biblioteket härom dagen fick jag inte tag i den bok jag hade tänkt mig att läsa. Efter en stunds planlöst letande fastnade jag för bioaktuella "Ett öga rött" och bibliotekarien sa att "det var en bra bok som han hört många prata om, men inte läst själv".

Eftersom jag inte sett filmen eller hört så mycket om boken blev jag överraskad över språket som genomsyrar boken. "Idag det var sista sommarlovsdagen och därför jag hjälpte pappa i affären. Först vi fyllde skyltfönster.." Tungläst till en början, men jag vande mig snabbt.. Och språket bjuder därför på en del humoristiska uttryck.

Boken handlar om Halim, född och uppvuxen i Sverige, men med utlandsfödda föräldrar. Han lever ensam med sin pappa. (Men varför i hela fridens dagar väljer jag bara sådana böcker? Det är faktiskt inget aktivt val kan tilläggas.) Mamman är död. Pappan driver en liten affär och Halim kämpar med sin skolgång och försöker att hitta sin plats i världen och att inte bli alltför "svennefierad". 

Boken bjuder på en del skratt, trots att historien i sig är ganska sorglig. Halim är ensam, men stark och bestämmer sig därför att bli Sveriges mäktigaste revolutionsblatte. Ingen bok jag kommer att minnas för evigt, men helt klart en god läsupplevelse för stunden och uppenbart är att författaren vet vad det är han skriver om. 

image6

Kommentarer
Postat av: Eva-Lena (spoketlaban)

Hej!
Hoppas du har det bra.
KRam

2007-10-25 @ 06:35:57
URL: http://www.evalena.blogg.se
Postat av: A

Den boken är genialisk tycker jag. Har du läst Khemiris andra bok? Den är riktigt bra!

2008-01-20 @ 22:02:13
URL: http://metrobloggen.se/detskrivnaordet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0