Norrlands Akvavit av Torgny Lindgren

Har haft för vana att även "läsa med öronen" den senaste tiden. Det är skönt när man promenerar, lagar mat, åker buss eller tåg långa sträckor eller bara lat vill ligga i mörkret på sängen.

"Norrland Akvavit" är skriven av Torgny Lindgren som f ö också är den som läser ljudboken. Den handlar om fd väckelsepredikanten Olof Helmersson som återkommer till Västerbottens inland efter 50 år. Hans uppdrag är att avkristna de människor som han en gång frälste på 1950-talet. Bygden känner han knappast igen men de är många som kommer ihåg Helmersson och en (eller kanske flera?) av dom har väntat länge på hans återkomst.

Författaruppläsningar är speciella och Lindgren är fenomenal tycker jag. Norrländskt långsamt emellanåt, men dialekten tilltalar mig varmt. Han ger karaktärerna i boken sina egna röster och ett och annat skratt kom också spontant över mina läppar. Historien är intressant och annorlunda. Kanske rent av genialisk. Den tål att funderas på även efter att Lindgrens stämma slutat läsa.  

image21

Kommentarer
Postat av: Amoroso

Den här tänker jag läsa i år. Har tidigare läst Hummelhonung, och gillade den skarpt.

2008-01-09 @ 08:20:31
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0