Så dumt av Mia Törnblom

Idag har jag reserverat böcker på biblioteket och börjat fundera på mitt höstläsande. =O  Sommarens önskelista är redan fylld till bredden och jag har svårt att välja. Jag undrar så hur DU väljer de böcker du läser...

Jag har dessutom laddat ner följetongen av "Dödens pendel" av Jonas Moström på Aftonbladet Plus. Sundsvall är ju min födelsestad och Sundsvalls sjukhus var en gång i tiden mitt andra hem...

"Så dumt" av Mia Törnblom är hennes egen berättelse om livet som narkoman och sin väg ut ur sitt missbruk. Hon berättar om en vardag fylld av ångest, våld och kriminalitet och det djupa självförakt hon ständigt levde med. Och hon berättar vad som till slut fick henne att ta steget till ett nyktert liv - viljan att överleva. 

"Så dumt" är personligt och insiktsfullt skriven och bitvis håller jag andan av rädsla. Trots det tragiska ämnet bjuder Törnblom på en del humor och jag tycker boken ger en tydlig och osminkad bild av en missbrukares vardag. En helt klart läsvärd bok om hur en ung kvinnas komplex och bantningsvilja kan leda till ett gravt narkotikamissbruk. Men boken inger också hopp om att saker och ting går att förändra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0