Kicki & Lasse av Peter Kihlgård

Inför min egen stundande skrivarkurs har jag funderat mycket på vad som driver en författare. Var i ligger motivationen och själva drivkraften till skrivandet? Är det att man har en historia att berätta? Som man hoppas att någon ska vilja läsa? Pengar? Uppmärksamhet och berömmelse? Att lämna något kvar till eftervärlden? Skälen är säkert lika många som antalet författare, men jag tror att de har ett par sak gemensamt. Kärleken till språket och viljan att göra sin röst hörd. Eller vad tror du?  

Peter Kihlgård hade skrivit flera böcker innan han under 2007 fick stor uppmärksamhet och överväldigande fin kritik för sin "Kicki & Lasse". Romanen handlar om det älskande paret under deras nära 30 år långa relation. I boken får man göra nedslag i deras gemensamma historia. Och deras liv, är liksom de allra flestas, ömsom vin ömsom vatten. Kihlgård har också valt att skriva boken baklänges eftersom han ville ha ett lyckligt slut.

Boken har många bottnar och lämpar sig utmärkt att diksutera i en bokcirkel. Jag tycker att boken är läsvärd och unik i sitt slag. Jag kan dock känna att det blir lite hattigt mellan varven. Jag har hört att många valt att läsa boken mer än en gång och det tror jag kan vara att rekommendera. Kanske t o m att välja att läsa den från slutet och framåt...

image38

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0