Askungar av Kristina Ohlsson

Recensionsexemplar från Piratförlaget. Litteraturum tackar för ett gott samarbete! Recensionsdatum 19 aug 2009.

En flicka försvinner oförklarligt från ett X2000-tåg som precis rullat in på Stockholms Central. Trots att tåget var så gott som fullsatt har ingen sett flickan lämna tåget. Vare sig själv eller i sällskap av någon. Flickans pappa blir snabbt misstänkt för att ta tagit flickan och alla resurser sätts in på att finna honom.

Bara kort efter att flickan försvunnit får mamman hem ett paket innehållandes alla flickans kläder, men även allt hennes hår. Efter detta blir kommissarie Axel Recht, kriminalinspektör Peder Rydh och den civilanställda utredaren Fredrika Bergman tvugna att blicka bredare i utredningsarbetet. Och inte minst gör paketets innehåll att de känner att det brådskar...  

Kristina Ohlssons debutroman "Askungar" är en spännande och välskriven historia. Att skriva om barn som försvinner är ett bra sätt att hålla läsaren på sträckbänken. Jag fick bitvis ont i magen och läste allt fortare ju mer bråttom utredningsteamet fick. Och även om jag efter en tids läsande lyckades lista ut motivet till brotten (ja, mer än ett barn försvinner) fick jag ändå inte alla bitarna att passa med varandra förrän boken var utläst. Imponerande, Ohlsson! "Askungar" är en av de bättre kriminalromaner jag läst det senaste året och som debutroman är boken mer än godkänd. Och således mycket läsvärd!


Kommentarer
Postat av: Emelie

Den blev jag riktigt nyfiken på, älskar riktigt spännande böcker =)

2009-08-20 @ 20:50:43
URL: http://bokbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0