Mannen under trappan av Marie Hermanson

"Mannen under trappan" av Marie Hermanson handlar om Fredrik, som har ett bra jobb som näringslivssekreterare i kommunen, Han är gift med Paula, framgångsrik konstnär, och tillsammans har de två fina barn. När de också hittar sitt drömhus med inbyggd glasveranda och stor balkong är lyckan gjord! Men snart störs idyllen av en liten man som säger sig bo under trappan i deras hus. Han säger sig heta Kwådd och trots ihärdiga avhysningsförsök från Fredriks sida, vägrar Kwådd att flytta...

Hermanson är mästarinna på spännande och suggestiva berättelser. Och jag vågar säga att bland de jag läst, är detta en av de bästa. Hermanson bygger upp spänningen på ett sätt att jag under läsningens gång får ont i magen. Språket behärskar Hermanson väl och har du inte läst Hermanson, är det dags nu.


Kommentarer
Postat av: Ango

Den här boken är verkligen underbar.

Hörde att den höll på att filmatiseras, men jag vet inte hur det är med det. Har svårt att se att historien skulle komma till sin rätt i en film.

En väl läsvärd bok är det i alla fall!



Kram

/Ango

2009-01-02 @ 13:02:48
URL: http://bokfilm.blogspot.com
Postat av: Cia

Åh, den här tyckte jag om! Ibland trodde jag att jag hade det och ibland trodde jag att det var jag som var på väg att bli psykiskt sjuk... Var tvungen att kolla upp ryktet här ovan och det stämmer att den kommer att filmas, men det blir tv-serie på SVT. search527895&lpos=2&queryArt527895="Mannen+under+trappan"&sortOrder527895=0&doneSearch=true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0" rel="nofollow">http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=74611&a=1228469&lid=issearch527895&lpos=2&queryArt527895="Mannen+under+trappan"&sortOrder527895=0&doneSearch=true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0

2009-01-02 @ 22:20:51
URL: http://www.exlibriscia.blogspot.com
Postat av: Linda

Denna gillar jag skarpt, har inte vågat mej på fler böcker av Hermansson för jag är rädd att bli besviken!

2009-01-08 @ 16:49:43
URL: http://krabba.blogg.se/bok

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0