Dubbla slag av Malin Persson Giolito

Sommar och sol i allra högsta grad och det kan tänkas märkligt att jag är blek som en albyl där jag ligger under filten. Men jag har mina skäl. Så fort jag är på benen igen ska jag köpa nya shorts och lapa sol hela dagarna. Så det så.

Men trots att jag inte kan ta del av det vackra vädret utomhus läser jag böcker. Både med ögonen och öronen. Och så har jag kämpat med att blogga också, för det hade jag lovat för att få vara med i Sommarpåse Lyx.

"Dubbla slag" av Malin Persson Giolito är en trivsam bok att läsa så här i sommartid. Den handlar om Hanna, som taigit sig genom skolor och universitet med toppbetyg och som fick toppjobbet på en advokatbyra som på en räkmacka. Men vad hände efter att hon blev mamma? Första gången? Andra gången? Med ett tredje barn i magen är plötsligt Hanna helt bortrationaliserad, stationerad till en liten skrubb med allt mindre viktiga arbetsuppgifter att utföra. Hon ska ju ändå snart "vara ledig"...

En viktig bok om kvinnors och mäns villkor på arbetsmarknaden, och i detta fall på en advokatbyrå. Lätt- och snabbläst. En godkänd debut av Persson Giolito, men det är något med språket som jag hänger upp mig på. Jag tycker att det haltar mellan varven. Men jag hoppas trots det få läsa fler böcker av författaren, för romaner som tar upp jämställdhetsproblematiken behövs mer än någonsin i samhällsdebatten.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0