Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein

Soligare och varmare i Skåne idag. Skönt. Kanske är sommaren här lagom till jag kan ta emot den?

"Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" av Ann Heberlein är en apori, ett olösligt filosofiskt dilemma. Här beskriver Heberlein sin vardag och hur det är att leva med den psykiska sjukdomen bipolär typ 2. Bipolär typ två är den sjukdom man tidigare kallade manodepressivitet. I boken får man ta del av Heberleins egna upplevelser och erfarenheter, men dessa varvas också med filosofiska resonemang.

Det här är en bok som berörde mig mer än på ytan. Jag förundras över, och beundras av, Heberleins förmåga att hitta orden för att beskriva det mörka, det tunga och det svåra. Den är smärtsam, men inte utan humor. Den är utlämnande och mycket uppriktig. Den är tänkvärd, viktig, och mycket välskriven. Och absolut, ja absolut, mycket läsvärd!  


Kommentarer
Postat av: Fia

Den vill jag läsa!

2009-06-14 @ 11:46:58
URL: http://fiaisreading.blogspot.com
Postat av: snowflake

Jag sträckläste den, den var så intensiv, och precis då vid utgivningen försvann Ann Heberlein. Du kanske minns rubrikerna? Hon skulle på ett möte men kom aldrig och alla blev oroliga och letade.

Jag känner inte alla Ann Heberlein, men det kom ändå så nära - här är en människa vars bok jag nyss läst och hon kanske ligger död för egen hand nånstans.

Som tur var så kom hon ju tillrätta, och jag ser hennes texter då och då i Expressen.

Puh.

2009-06-14 @ 12:06:09
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Jönsan

Åh, vad spännande, jag har nämligen köpt den boken precis så nu kan jag knappt bärga mig innan jag börjar läsa den!

2009-07-22 @ 00:47:19
URL: http://emptypages.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0