Kinesen av Henning Mankell

Sommaren har kommit till Skåne även om det idag känns lite kyligare än tidigare i veckan. Solen skiner i allafall, men det är blåsigt.

Jag mår inte bra. Därav den dåliga uppdateingen av bloggen. Men det sägs att det finns hopp om att det ska vara övergående. Så tills vidare får jag väl tro på det. Nu fick jag i allafall ta mig i kragen om jag med gott samvete ska kunna vara med i  En bok om dagens Sommarpåse Lyx-projekt. Har du inte anmält dig är det hög tid NU!

"Kinesen" av Henning Mankell är en fristående kriminalroman som utspelar sig i Hudiksvallstrakten. I den lilla byn Hesjövallen har inte mindre än 18 personer bragts om livet på de mest bestialiska sätt. Polisen är förfärade och tror sig söka en vettvilling man inte tidigare skådat inom Sveriges gränser. 
 
När Birgitta Roslin, domare i Helsingborg, får höra om dådet förundras hon över av att hon i princip är släkt med alla de mördade offren. Och hon bestämmer sig för att ta sig en närmare titt på fallet av helt privata skäl. Något polisen i Hudiksvall inte är helt förtjust över.

En förvisso intressant och genomtänkt historia om man tycker om snabba kast mellan nutid och dåtid. (Själv har jag lite svårt med det.) Underhållning för stunden, men knappast en bok som dröjer sig kvar. Dessutom har jag också svårt för beskäftiga fruntimmer (läs Roslin), och brukar vanligtvis undvika litteratur där de nästlar sig in. Jag lyssnade på boken som ljudbok, vilket torde ha gjort läsupplevelsen mer intressant. Johan Rabaeus är en skicklig uppläsare, som dessutom hanterar de vitt skilda dialekterna på ett mycket proffsigt sätt.

Kommentarer
Postat av: Full bokhylla

Hej! Vad kul om vi kunde göra ett litet bokbyte - något särskilt du letar efter?

2009-06-03 @ 17:36:48
URL: http://fullbokhylla.wordpress.com
Postat av: Din hemlige bokvän

Hej!

Det vore jättebra om du kunde svara på frågorna som ligger uppe på enbokomdagen-bloggen till Sommarlyxpåsen så att jag kan börja förbereda mig.

/Din hemlige bokvän

2009-06-11 @ 15:07:29
Postat av: Ingela

Hej! =)



Det ska jag absolut göra. Hoppas hinna med det under dagen. (Har varit bortrest - kom hem sent igår kväll.)



Spännande det ska bli!



/ Ingela

2009-06-12 @ 12:21:51
URL: http://litteraturum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0