Matilde av Denise Rudberg

Ibland varvar jag med något lättläst. Och är det något man inte kan anklaga Denise Rudberg för är det att vara djup. Och så måste jag erkänna att jag är lite nyfiken på vad det är som gör hennes böcker så populära.

"Matilde" är den andra boken i hennes triologi, som började med  "Jenny S" och nyligen avslutats med nyutkomna "Åse". Den handlar helt otippat om Matilde, ensamstående mamma med två döttrar boende på Södermalm i Stockholm. Hon söker förändring i sitt liv och säger upp sig från sitt jobb på en reklambyrå för att skriva en roman. Något som verkar lättare sagt än gjort. Runt henne figurerar också männen. Adrian, som hon haft en kortare affär med och Sebastian, exmaken. Och Tomas, en gammal barndomsvän, arkitekten som lever flott. Men är det bara vänner Tomas vill vara eller vill han ha något mer av Matilde?

Lättläst och lätt roande för stunden, ja visst! Men historien är bitvis riktigt platt och tråkig och naturligtvis förutsägbar. Ett plus till Rudberg som lyckats med konststycket att inte göra Matildes liv till enbart en resa på en räkmacka. Trots kritiken kommer jag inte att kunna avstå från att läsa "Åse" heller. Så på något sätt har hon ju ändå lyckats, Rudbergskan.


Kommentarer
Postat av: Therese

Oj, vad du läser. Och så många böcker som jag blir sugen på. Har faktiskt inte provat något alls av Rudberg. Kanske skulle..

2008-08-04 @ 16:26:59
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0