I de lugnaste vatten av Viveca Sten

Nu börjar vardagen så sakta infinna sig efter några intensiva men mycket roliga veckor. Livet har vänt från "Tråkigt och trassel" till "Tissel och tassel" och jag tror att den här hösten kommer att bli den mest spännande på länge.

Trots att huset varit fullt av folk har jag hunnit läsa mellan varven. De obloggade böckerna är ånyo många och jag tänkte försöka göra ett race de närmsta veckorna.

"I de lugnaste vatten" av Viveca Sten är en kriminalroman som utspelar sig i Sandhamn. Mitt under sommarsäsongen flyter kroppen av en man inlindad i ett fiskenät iland på ön. Och bara en vecka efteråt hittas en kvinna brutalt mördad på ett av öns pensionat. Har de bägge dödsfallen något samband? Och har de bägge offren någon anknytning till ön? Polis Thomas Andreasson vid Nackapolisen tar sig an fallet och till sin hjälp har han barndomskamraten Nora Linde, som är sommarboende på ön.

Med denna bok gör Sten sin skönlitterära debut och det gör hon bra tycker jag. En lättläst och lättsmält historia, som utspelar sig i en sommaridyll. Huvudpersonerna är sympatiska människor och miljöbeskrivningarna vittnar om Stens lokalkännedom. Boken är inte på något sätt olik andra kriminalromaner, men är läsvärd med tanke på den myspysiga känslan av närheten till sol, strand och hav.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0