Ur vulkanens mun av Helena von Zweigbergk

Idag är det molnigt i Skåneland och frågan är om det inte kommer att börja regna också. Med risk för att låta som "gammfolket", så skulle det behöva komma lite regn nu. Våra blomrabatter är snustorra och det är ett evigt maratonlopp med vattenkannan för att tillgodose alla rosorna med vatten. Men så de blommar! Fantastiskt rikligt och vackert!

Nåväl med detta ostadiga väder känns det lockande att bara ligga på sängen och läsa. Eller kanske sitta i mysfåtöljen med benen uppe på fotpallen. Eller kanske baka något gott med boken i öronen istället? Hur som helst ska jag först blogga färdigt.

"Ur vulkanens mun" av Helena von Zweigbergk handlar om Anna och Mats, som tillsammans med sina två barn åker på en veckas semester till Sicilien. Deras relation är fylld av sur- och bitterhet, som håller på att förgifta hela familjen. Semesterveckan är ett försök att bryta trenden, men utgången är oviss. Allt eftersom veckan framskrider ökar spänningen i relationen, allt medan barnen ser framemot fredagsutflykten till Etna.
 
En lättläst, men ångestfylld bok att läsa. Jag får fysiskt ont i magen av att läsa om dessa två människor, som strävar efter att vara någon som den andre förväntar sig att man ska vara. Jag mår dåligt över hur illa barnen far. Jag får än en gång vatten på min kvarn hur bitterhet kan förgifta relationer, och hur viktigt det är att försöka kommunicera på ett moget sätt. Jag tycker också att Anna och Mats skulle ha lagt pengarna på familjeterapi istället för en veckas charterresa till "helvetet". En perfekt bok att bokcirkla om! 


Kommentarer
Postat av: Emm

Har försökt undvika den där boken. Kanske måste jag läsa den ändå!? :)

2008-06-11 @ 09:38:57
URL: http://lasdagboken.wordpress.com
Postat av: Amoroso

Läsdagboken: Det måste du bara göra :-)



Litteraturum: Visst är den perfekt som bokcirkelbok, precis som Ray kluuns en sorts kärlek. Diskussionerna kan bli oändligt långa... :-)

2008-06-26 @ 18:44:39
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: Amoroso

Håller med dig! Perfekt bokcirkelsbok! Precis som Ray Kluuns En sorts kärlek eller Doris Lessings Det femte barnet.... Ojoj..

2008-06-26 @ 18:46:35
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0