Dödens pendel av Jonas Moström

Det har varit dåligt med bloggandet en tid, men det har sin förklaring i stugbygget som pågår för fullt. Nu är stugan rest och plåttaket lagt. Och dessutom har vi hunnit grundmåla den. Så...NU kan höstrusket komma när det vill! Åtminstone vad stugan anbelangar...

I somras lyssnade jag på Jonas Moströms bok "Dödens pendel" som följetong via Aftonbladet Plus. Boken utspelar sig i min födelsestad Sundsvall och bara det skapar ju igenkänningsfaktor. Att dessutom en av karaktärerna är läkare och arbetar på Sundsvalls sjukhus gör igenkänningsfaktorn dubbel eftersom jag arbetat just där.

Nåväl. När Gerd Ekstedt avlider i sömnen av hjärtstillestånd är det endast hennes son som anar oråd. För var har Gerds väckarklocka tagit vägen? Kan någon ha varit inne i hennes rum, dödat henne och därefter ha stulit hennes väckarklocka? Kommissarie Johan Axberg tycker det hela låter befängt och avfärdar sonens oro. 

När sedan en nitton årig kvinna hittas död i sin säng börjar även Axberg ana att något inte står rätt till. För var har flickan armbandsur tagit vägen? Vad är det för märkligt som händer i Sundsvall där människor dör i plötslig hjärtdöd och där sedan deras klockor mystiskt försvinner? Går en seriemördare lös i staden och i så fall, vilket är dennes motiv?

Lättlyssnat och god underhållning för stunden. En kriminalgåta som inte är helt lättlöst, men inte heller på något sätt unik. Läses med större behållning (tror jag) om man känner till trakterna där den utspelas.


Kommentarer
Postat av: Ango

Den här boken har legat länge och väntat på att bli läst, och nu ska jag nog ta tag i den. Jag gillade ju Moströms första bok Svart cirkel så jag hoppas och tro att den här också är bra.

Visst är det kul att läsa böcker som handlar om platser man känner till väl?! Jag slukar Mons Kallentofts böcker, inte bara för att jag tycker att de är bra, utan också för att de utspelar sig i Linköping där jag föddes och bodde mina första 28 år. Hela läsupplevelsen stärks av att kunna se platser framför sig.



Kram

/Ango

2008-09-02 @ 13:07:59
URL: http://bokfilm.blogspot.com
Postat av: glasöron

Såg i bokhandeln att Moström kommit med en ny bok...kommer inte ihåg vad den hette, men ska läsa denna först, tänkte jag. Ha de gôtt! :-)

2008-09-04 @ 21:03:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0