Flickorna från Riyadh av Rajaa Alsanea

Jamen så säg! Är inte omslaget på denna bok fantastiskt? Mig tilltalar det oerhört mycket och gav mig en enorm förväntan på bokens innehåll. Hur viktigt är ett omslag till en bok egentligen? Vad tycker du?

Chic-litt från en annan värld skulle man enkelt kunna beskriva denna bok. Alsanea skriver uppriktigt och ärligt från den unga saudiska kvinnans perspektiv. Vi får följa fyra unga universitetsstuderande kvinnor och deras längtan efter äkta kärlek och "den rätte". Vi får möta ett samhälle där kvinnor har andra rättigheter än män, och orättvisorna drabbar även dessa fyra kvinnor. Mest fascinerande med boken är ändå kontrasterna mellan detta tekniskt moderna samhälle och dess utomordentligt uråldriga syn på kvinnan. Spännande att få komma innanför landets gränser och höra hur kvinnorna själva upplever det hela.

Lättläst bok som är uppbyggd som ett gruppmail som går ut till medlemmarna på en yahoolista. Lite långdraget och trist med alla långa översatta dikter om kärlekens vedermödor som inleder vissa kapitel (vilka jag till sist hoppade över). Före varje nytt mail får vi möta synpunkter från läsare och deras olika sätt att ta ståndpunkt för vissa personer i historien. Mycket intressant! Denna bok hade varit en ypperlig att diskutera i cirkel. Någon som vill vara med?

image14

Kommentarer
Postat av: Jeanetta Blixt

Hej tjejen
Fick tipset av Sonja om din bokblogg & det är ju kanon, vilka tips jag har fått =)

Vi ska ju iväg till Tenneriffa imorgon så nu var jag & köpte Roslund böcker!
Tack för tipset
Krampå er

2007-12-01 @ 10:19:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0