9 ½ månad av Annika Lantz

Ibland behöver jag något lättläst. Eller som i detta fallet något lättlyssnat. Jag vill inte behöva reflektera utan bara vila hjärnan med ren underhållning. Men visst hade jag mina tvivel eftersom jag var rädd att det skulle bli någon snutteputtig "mamma-barngegga". 

"9 ½ månad" är Lantz egna dagboksanteckningar under hennes föräldraledighet med hennes andra barn. (Vilka till en början inte var tänkt att bli en bok.) Här delar hon med sig av vaknätter, magknip, babysim och mammaluncher. Helt enkelt livets fram- och baksidor för en tvåbarnsmamma. Hon konstaterar raskt att de som säger att det inte är någon skillnad med ett barn till ljuger.

Lantz berättar med stor humor och utan att försköna sin vardag. Det är jordnära och ärligt beskrivet och "mamma-barngeggan" uteblir. Boken pendlar mellan hopp och förtvivlan, djupt allvar och trivialiteter. Och jag som själv inte har några barn har ändå stor behållning av boken inte minst för de skratt den frambringar hos mig.  

image31

Kommentarer
Postat av: Annika

Tänk att jag fortfarande inte har läst den här boken! Jag som har småbarn och allt!

2008-02-14 @ 20:38:47
URL: http://annikasbokblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0