Gravidchock! Reporter erkänner av Belinda Olsson

I början av året, då jag fortfarande var förkyld, snorig och eländig, läste jag "Gravidchock" av Belinda Olsson. Jag tycker mig vara en mästare på att blanda tyngden i den litteratur jag läser. Här en lättsam och humoristisk bok. En total motsats till den jag kommer att blogga om nästa gång...

Men när jag var färdig funderade jag på om jag kunde sprita av den på något sätt. Dvs avlägsna alla förkylningsbaskelusker från den. Jag fattar inte. Men sjuksköterskan i mig har helt plötsligt blivit mycket varse alla bakteriehärdar i min direkta närhet. Alltså. Ärligt talat. Finns det människor som läser låneböcker på toaletten?

Nåja. "Gravidchock" handlar om Agata. Hon arbetar som journalist på en kvällstidning. Hon är ung och kaxig och i samma veva som hon bestämmer sig för att hon ska ha den lediga jobbet som nyhetschef får hon reda på att hon väntar barn. Hon är inte odelat positiv till sin graviditet och till moderskapet, men hur länge måste man egentligen vara hemma med ungen innan man kan börja arbeta igen? 

"Gravidchock" är en underhållande bok. Jag skrattar gott och hjärtligt och njuter av att Agata inte alltid är så "rumsren" utan istället totalt hänsynslös. Historien är ingalunda rafflande och boken inte alls i världsklass, men Olsson lyckas ändå fånga mig. Kanske är det för att Agata inte är den ofta beskrivna väntande modern med det ljuva leendet på läpparna...Och javisst! Jag kommer att läsa uppföljaren också!

Jo förresten. Eftersom biblioteksböcker oftast (alltid?) är inplastade gick det alldeles utmärkt att rengöra boken med sprit!  =)

image27

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0