Två nötcreme och en moviebox av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson

Undertiteln på denna bok är "hisnande generaliseringar om vår uppväxt i DDR-Sverige" och det är väl vad det handlar om. Hammar och Wikingsson delar generöst med sig av sina egna upplevelser och  erfarenheter av att vara född på 70-talet och uppvuxen i ett Sverige som idag känns uråldrigt. Trots att de är uppvuxna på helt olika platser i Sverige är deras upplevelser till stor del ofantligt lika. Och vem minns inte "Rör inte min kompis"-knapparna?  Tv-programmet "Razzel"? Resecheckarna från Thomas Cook? Första fyllan på vinet "Lagaronne"? (Som f ö är HELT odrickbart idag!)

Jag njuter mig igenom denna nostalgitripp och ler ofta igenkännande. Jag tycker Hammar och Wikingsson lyckas slå huvudet på spiken i flera avseenden och jag gillar deras teorier om varför sjuttiotalisterna blev som de är. Boken ger också en svindlande bild av hur mycket Sverige utvecklats genom mina egna levnadsår. Boken är bitvis mycket "grabbig", men vad vore annat att vänta när de här herrarna är i farten. Läs och minns!


Kommentarer
Postat av: saom

Bara omslaget är så grymt roligt. Tror jag ska plocka fram den igen och bläddra lite.

2008-06-28 @ 15:17:56
URL: http://saom.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0