Gunnar av Bob Hansson

"Gunnar" handlar om en knappt 60-årig man, änkling och tidigare hårt arbetande murare vid det inte otippade namnet Gunnar. Efter en hjärttransplantation blir Gunnar förtidspensinerad och inser att han lever ett väldigt ensamt liv. Han saknar sitt arbete, som var det som gav honom hans existensberättigande. Han försöker stöta på sitt barnbarns dagisfröken med halvbra framgång och försöker få tillbaka sin vardag genom att på flera olika sätt arbeta på bygget igen. Dessutom beter sig Gunnars nya hjärta på ett besynnerligt sätt men kan det vara möjligt att  hjärtat bär med sig minnen från dess tidigare innehavare?

En ömsom mörk, ömsom humoristisk, ömsom trög och ömsom intressant historia. Ett tag blev jag så less på den, men viljan att veta hur det skulle gå för Gunnar gjorde att jag läste klart den. (Dessutom fascineras jag av personen Bob Hansson men viljan att förstå både honom och boken är dock större än förmågan.) Jag hyser någon slags hatkärlek till den här boken men skulle inte ha velat ha den oläst.

En perfekt bok för en bokcirkel att vända ut och in på. Jag skulle gärna ha deltagit för att få olika analyser av dess innehåll och innebörd.

image12

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0