Jenny av Jonas Gardell

"Jenny" är den fristående fortsättningen på Jonas Gardells böcker "En komikers uppväxt" och "Ett ufo gör entré". Ljudboken, som jag lyssnat på, läser Gardell själv.

Boken handlar om Juha Lindström. Han får efter 25 år reda på att något hände med hans vän Jenny en kväll strax före skolavslutningen. Han bestämmer sig för att ta reda på sanningen och återvänder därför till Sävbyholm, det lilla samhälle, där han växte upp. Han beslutar sig för att göra upp med sin forna offerroll och mötet med de gamla klasskamraterna blir stundom ganska omvälvande.

"Jenny" är en bok som gör ont att läsa. Gardell är ju en mästare på att skildra utanförskapet på ett sätt som gör att åtminstone jag får ont i magen. Trots sitt allvarliga innehåll smyger sig humorn in mellan raderna. Och fastän jag tycker att "storyn" egentligen är ganska tunn bidrar Gardells uppläsning till att jag ändå tycker att den är "läsvärd"

image47

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0