Snabba cash av Jens Lapidus

"Snabba cash" av Jens Lapidus väckte mitt intresse när jag såg "Babel Special". Av en händelse bestämde jag mig för att lyssna på den som ljudbok. Det var ett lyckokast! Morgan Alling är en lysande uppläsare! (Det var en stor besvikelse när jag upptäckte att det inte är han som läst in uppföljaren som snart kommer ut  i handeln.)

Boken handlar om JW, Jorge och Mrado. De rör sig alla tre i den kriminella världen men på något olika sätt. JW är "innekillen" som bor på Östermalm och säljer kokain i innekretsarna. Han drömmer om de stora pengarna, men också om respekt och gemenskap. Jorge är latinon som som sitter inne på Österåkeranstalten och som planerar att rymma därifrån. Hans kunskap om koksbranchen är stor och kommer så småningom ånyo väl till pass. Mrado är indrivare åt bossen Radovan, men tvivlar ofta på om det han håller på med är så bra. Han är rädd att det kommer att sluta illa och drömmer egentligen om att leva ett stillsamt liv med sin dotter.

Underhållningsvärdet i den här boken är stort! (Det är så skönt att slippa den alkoholbenägne frånskilde kriminalpolisen med invecklade familjerelationer, det labila humöret och intresse för opera eller kampsport!) Här är det huvudpersonerna själva som får komma till tals. Språket är som språket bör vara. Det gör boken realistisk och dynamisk. Och det råder inga tvivel om att Lapidus vet vad han skriver om. Jag ser med spänning fram emot uppföljaren "Aldrig fucka upp" som kommer ut om ett par veckor. Han har lite att leva upp till nu Lapidus!  

image48

Kommentarer
Postat av: Anna

Den har stått så länge i min bokhylla och jag har hört så mycket gott om den. Vet inte varför jag inte kommit mig för än...men det finns ju så många böcker i att-läsa högen. Ett härligt problem iofs.
:)

2008-04-23 @ 08:37:09
URL: http://dagarmedenannan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0