Ett glas mjölk, tack av Herbjörg Wassmo

Men hur svårt kan det vara? Hur i hela fridens dagar skriver man ett norskt ö med det här tangentbordet? Tålamod är inte mitt signum så håll till godo med ett vanligt svenskt gammalt hederligt "ö".

"Ett glas mjölk, tack" av Herbjörg Wassmo handlar om Dorte, som är 15 år och bor ute på landet i Litauen. Hon bor med sin mamma och sin storasyster. Hennes pappa är död. Dorte drömmer om bagarens son, Nikola, och om att vara lite mindre fattig. Och visst tvekar hon först när hon får ett erbjudande om att flytta till Sverige för att arbeta som servitris en tid. Men det vore ju fint att kunna förse familjen med lite extra pengar...

Trafficking är ett ämne som är tungt att läsa om. Jag får ideligen ont i magen av den behandling dessa flickor utsätts för.  Vi får dock inte väja för att läsa om det som är tungt och svårt. Detta är en roman, men dessvärre är det också många många kvinnors vardag. 

Wassmos bok är bra och välskriven, men kanske aningen för lång. Jag upplever att historien bitvis går i cirklar vilket gör att det ibland blir trögt. Men läs, och förfäras!


Kommentarer
Postat av: boksnoken

Den här boken finns på min "Att läsa-lista".

2008-08-08 @ 21:05:48
URL: http://boksnoken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0