Sjöjungfrun av Camilla Läckberg

En man hittas mördad, fastfrusen i isen och det visar sig vara en hederlig familjefar till synes helt utan fiender. Patrik Hedström och hans kollegor vid Tanumshedepolisen står handfallna utan någon som helst ledtråd att följa vidare.

Samtidigt uppdagas det att författaren Christian Thydell under mer än ett års tid fått mottaga anonyma hotbrev. Dessa kommer till polisens kännedom efter att Thydell visat dessa för sin kollega Erica Falck, tillika hustru till Hedström. Breven tas på största allvar då någon verkar hata Thydell innerligt och djupt. Och eftersom Thydell och mannen i isen var bekanta med varandra har kanske fallen något samband?

"Sjöjungfrun" av Camilla Läckberg är en bitvis seg historia. Den får aldrig riktigt upp farten så att säga. Jag irriterar mig alltmer på Falcks beskäftighet och Hedströms flathet jämtemot hustruns egenmäktiga förfarande. Upplösningen är för mig snarare än "jaha-upplevelse" än en "aha-upplevelse". Jag förundras fortfarande över vad som gör Läckberg så populär och hoppas kommande böcker håller högre klass, om inte stjärnan snart ska dala...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0