Det femte barnet av Doris Lessing

"Det femte barnet" började jag lyssna på under hemresan från Norrland efter nyår. Skaffade mig en underbar liten "turkos vän" strax före jul som är mitt stora sällskap i stort och smått. Den är oumbärlig vid mina långpromenader och under tågresor förståss. Uppläsare till "Det femte barnet" är Mona Malm. Hon var OK, men jag hade faktiskt väntat mig mer av henne. Å andra sidan hade jag kanske inte orkat (vågat?) läsa boken färdig på egen hand.

Boken handlar om Harriet och David. De lever i ett stort vackert hus tillsammans med sina fyra barn. De har stora släktkalas flera gånger om året och deras liv är en idyll. När så Harriet väntar "det femte barnet" ter sig graviditeten helt annorlunda. Och när så Ben kommer till världen visar det sig att han bär på en mörk ondskefull kraft som förändrar familjens tillvaro totalt.

Romanen är fascinerande på sitt sätt, men framförallt tycker jag att den är otäck. Den tar ju upp ett tabubelagt ämne; att inte kunna älska sitt barn. Men det innebär ju andra sidan inte att man inte bör ta hand om det på bästa sätt. Men om så är fallet. Till vilket pris? Jag har hört att många läst denna bok under sina graviditeter. Hujedamej! Gör inte det om du inte vill ligga sömnlös om nätterna alternativt drömma mardrömmar. 

image28

Kommentarer
Postat av: Amorosoo

Tyckte också den var spännande! Precis som du säger ta den verkligen itu med de känslor som ingen någonsin vill känna. Men jag tycker Lessing kör vidare, vilken diagnos skulle Ben egentligen ha? Ben känns nästan inte som ett barn med psykiska problem, han känns övernaturlig.. Ond i naturen.... ?! Kan man vara det? Man får aldrig se någonting ur hans perspektiv, alltid ur bettraktarens öga. Och därför tycks han vara ond?

2008-02-08 @ 17:29:41
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0