Hallonbäcken av Lina Forss

Jag brukar vanligtvis ha väldigt klart för för vilken bok jag ska läsa vid en viss tidpunkt. Men så ibland står den bara där, mitt framför mig på biblioteket. Och då händer det att de får följa med hem i allafall...

"Hallonbäcken" är den fristående fortsättningen på Lina Forss "Vildängel" som jag läste i höstas. Den handlar om Timotej som numera hunnit fylla 24 år. Det är det glada 80-talet, hon är tillbaka i Stockholm och livet ser ut att kunna rätta till sig så smått igen. Och under en sommarnatt i Stockholms skärgård möter hon Oden. Har Timotej nu funnit sin livs kärlek eller är det hans bror som intresserar henne mer?

Alltså. Jag kan knappt i efterhand komma ihåg vad "Hallonbäcken" handlade om. Det kan ju tyckas märkligt och inte något vidare betyg för boken, men så är det inte riktigt heller. Varken "Vildängel" eller "Hallonbäcken" är böcker jag kommer att bära med mig resten av mtt liv. Men för stunden, under lästillfället, fyller de sin funktion av såväl underhållning som stoff att själv kunna reflektera kring.

Jag gillar porträtten av de mest osannolika personer, men som ändå känns äkta. De har inte förskönats, men får vara med i allafall. Just för att de är människor som du och jag med fel, brister, ovanor och mindre trivsamma egenskaper. Jag skulle inte ha velat ha böckerna olästa och när den sista boken "Anagram" kommer i denna triologi kommer jag med största säkerhet läsa den också.

image32

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0