Vildängel av Lina Forss

För en tid sedan gjorde man ett författarporträtt på just Lina Forss på "Läckberg och Rudberg".  Forss gav ett trivsamt, myspysigt intryck vilket gjorde att jag blev nyfiken och därefter valde att läsa hennes debutroman "Vildängel".

"Vildängel" är en delvis självbiografisk roman om Anna Maria (även kallad Timotej efter ängen hon blev till på). Hon föds in i, och växer upp i, en överklassfamilj på 70-talet. När så föräldrarna väljer att separera blir livet tudelat för Timotej och hennes bror. Och när så flyttlasset går till London förändras allt ånyo. "Vildängel" är en historia om ungdomens olika villkor och om att man inte går att köpa för pengar...

"Vildängel" är definitivt inte den bästa bok jag läst. Stundom tycker jag den upprepar sig och blir ganska långtråkig på gränsen till oförståelig. Men den har ändå någonting. Forss lyckas på något vis ändå få mig att vilja framåt, att vilja vända blad. Karaktärerna är noggrannt och ingående beskrivna och jag kan helt enkelt inte låta bli att ta reda på hur det går för Timotej i uppföljaren "Hallonbäcken"..

image24

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0