Rymmaren av Thomas Bodström

Här har jag bråda städ- och tvättdagar innan nästa Norrlandsgäng kommer till södern. Tack gode gud för disk- och tvättmaskinen! Idag vilar jag bara. Strosar runt i sköna kläder och lyssnar på ljudbok och knaprar "Pocket och Prassel-karameller". Har bestämt mig för att bojkotta middag och leva på hårdbrödmackor med gravad lax och jordgubbar med vispgrädde istället. Imorgon får det bli ordning på torpet igen!

"Rymmaren" av Thomas Bodström lyssnade jag på för en tid sedan medan jag rensade rabatterna ifrån ogräs. Tänk vad mycket lättare det gick med en bok i öronen. 

"Rymmaren" handlar om Miro, vars kusin Vlado blir brutalt mördad på Österåkeranstalten. Efter mordet blir han helt besatt av tanken på att rymma och hämnas sin kusins död. Miro tar till sin hjälp Douglas, en framgångsrik, men uppenbart mutbar advokat. På samma advokatbyrå som Douglas arbetar också Mattias, vars moral är aningen högre än Douglas, och spänningen dem emellan blir riktigt svår när de kopplas in på samma fall, men på var sin sida. Christian är polisen som utreder mordet på Vlado och som inte skyr några medel att få en mördare fälld. Allt medan hans arbetskollega Susanne har desto svårare att acceptera Christians arbetsmetoder. Dessutom får vi följa maktspelet som utspelas på den politiska arenan.

En lättlyssnad och intressant roman. Boken är inte olik andra inom genren, men tilltalar mig. Inte minst för smygtittarna i de politiska finrummen Bodström bjuder läsaren på  Jag är helt nöjd med Bodströms debut och tycker att Ola Rapace gör en briljant uppläsning av boken. En läsvärd kriminalare i sommarvärmen med andra ord.    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0