Ut ur skuggan av Jessica Kolterjahn

I mitt första paket från min hemlige bokvän i "Pocket och Prassel" fick jag, som jag tidigare skrivit, "Ut ur skuggan" av Jessica Kolterjahn. Den fick ju som sagt följa med som reselektyr till Prag under midsommarhelgen. Och nu äntligen har tiden infunnit sig till att blogga om den!

Boken handlar om Agnes, som föds in i en rik överklassfamilj och växer upp under 20- och 30-talet. Hemmet är kärlekslöst och kyligt och hennes morfar, som är stum, är den ende som faktiskt bryr sig om Agnes. Han upptäcker att Agnes inte har någon talang för att spela piano, utan ger hennes istället en kamera och lär henne att fotografera. Agnes möter också Claire, och blir hopplöst förälskad, och de bägge inleder en relation. Det upptäcker dock Agnes far och i och med det tar också relationen slut. Agnes gifter sig så småningom med den begåvade författaren Victor och till en början är äktenskapet lyckligt. Men Agnes kan inte glömma Claire...

Jag skulle aldrig ha valt boken själv, eftersom jag inte är så intresserad av historiska romaner. Men boken är bra och jag är glad att jag fått möjlighet att läsa den. En lågmäld, men färgstark historia. En välskriven bok med bitvis väl valda formuleringar vilka intresserar mig. En intressant historia skriven av en debutant, vilken jag hoppas få läsa mer av!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0