Hembiträdet av Marie Hermanson

Nu går läsandet i en rasande fart. Det här soliga och varma vädret inbjuder till lata dagar på filten med en bok. Och orkar man inte ens hålla i den, kan man ju som sagt lyssna på den.

Jag läste "Musselstranden" av Marie Hermanson för en massa år sedan. (Det är fortfarande en av de bästa böcker jag läst faktiskt!) Jag har efter det försökt beta av hennes böcker med jämna mellanrum. Nu senast blev det "Hembiträdet", som jag lyssnade som ljudbok. Inläsare Katarina Ewerlöf.

Boken handlar om organisationskonsulten Yvonne Gärstrand, som känner sig uttråkad i såväl sitt yrkesliv som i sitt privatliv. Som "hobby" börjar hon därför gå runt i ett villakvarter om kvällarna och iaktta och fantisera om människorna som bor i de olika husen. Mest intresse väcker Makarna Ekbergs hus. Och när hon efter en tid får reda på att de söker ett hembiträde, går hon dit på anställningsintervju och får jobbet. Med det följer också att bli invigd i Bernardh Ekbergs mörka hemligheter. Men talar han alltid sanning?

Jag tycker att den här boken håller måttet. Historien är genomtänkt och Hermanson lyckas bygga upp en obehagskänsla i min mage. Miljö- och personbeskrivningarna är tydliga och ingående vilket jag gillar. Ewerlöv tillhör ju dessutom veteranerna bland ljudboksinläsare, vilket jag också tror förstärker läsupplevelsen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0