Innan jag dör av Jenny Downham

Har precis plockat ut en paj ur ugnen och det doftar sommar i mitt kök. Rabarber och jordgubbar.

Solen skiner igen efter ett kort sommarregn, och på onsdag åkar jag på semester i några dagar. Prag väntar med all sin vackra arkitektur och sin kalla öl. Det ska bli skönt med miljöombyte.

"Innan jag dör" av Jenny Downham, är en bok som skulle kunna passa in i flera av kategorierna. Är det ungdomsbok? Jag har valt att kategoriserad den som en utländsk roman eftersom jag tycker att även vuxna kan/ska/bör läsa den.

Boken handlar om Tessa, som är 16 år och döende i leukemi. I stället för att ligga i sin säng och vänta på att döden ska infinna sig, gör hon en lista på saker hon vill göra innan hon dör. Högt uppe på listan står att bli av med oskulden. Men där finns också ex att prova droger.

En fin och tänkvärd bok om att vara ung och inte ha långt kvar att leva. En bok som andas livslust trots dödens ständiga närvaro. En snabbläst bok, som dessbättre behöver lite längre eftertanke. Läs den!


Kommentarer
Postat av: Emm

Åh ja, jag tyckte så mycket om den!

2008-06-16 @ 14:21:08
URL: http://lasdagboken.wordpress.com
Postat av: Glasöron

Heeeej! Vilken fin blogg. Kul. Ha de gott i Prag. Aldrig varit där, men vill gärna. Vi ses i Bokcirklar :-)

2008-06-16 @ 18:58:44
Postat av: *Malin*

Den här boken har jag på min att-läsa-lista. Nu blir jag ännu mer sugen på att läsa den!

2008-06-24 @ 20:47:06
URL: http://malinsblog.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0