Djävulen och fröken Prym av Paulo Coelho

Söndagen var en vårdag utan dess like! + 18 grader mot husväggen på balkongen och där lapade jag såväl sol som kaffe. Passade också på att läsa lite. Grannarna hade fullt med krokus och snödroppar i rabatterna och tidigare på dagen hade jag sett små gula solar vid vägkanten. 

Idag. En decimeter nysnö men också sol. Av blommorna syns inte ett skvatt och jag fick plocka fram skidbyxorna för att kunna gå en promenad. Skottning är det ju knappt budgeterat för i Skåne om vintrarna och NU hade de väl knappast räknat med att det skulle komma någon snö. Men med en bok i öronen går det alldeles utmärkt att hoppa mellan oskottade trottoarer och vattenpölar.

Jag ligger efter med bloggandet igen. Jag vet att jag varit dålig på att uppdatera här, men jag ska verkligen försöka att bättra mig.

För en tid sedan lyssnade jag i allafall på "Djävulen och fröken Prym" av Paulo Coelho. Den handlar om den lilla bortglömda byn Viscos och dess invånare som plötsligt en dag får besök av en främmande man som har med sig 11 guldtackor. Främlingen söker svaret på frågan om människan är ond eller god och ställer invånarna i byn inför ett svårt dilemma. Vad är egentligen beredda att göra för att få dela på guldtackorna?

Paulo Coelhos böcker är inte några man läser igenom med en axelryckning. Nej här behövs total koncentration och tid till eftertanke. Och trots att Mikael Persbrandt är en bra uppläsare kände jag att koncentrationen svek ibland. Då hade varit skönt att lätt kunnat bläddra tillbaka några sidor. Jag tycker dock att historien är spännande för att inte tala om hur spännande det är att läsa om ur vi människor fungerar.

image41

Kommentarer
Postat av: Amoroso

Brukar också gärna lyssna på Coelho! Alltför ofta dyker det upp något man gärna skriver ner, och då brukar jag låna ett ex i vanlig bokversion utöver detta för att skriva ner alla dessa underbara citat :-) Men håller med dig; han är inte enkel men han ger mer än tjugo författare ihop!

2008-04-04 @ 19:37:44
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0