En röd liten fågel i juletid av Fannie Flagg

Jag har inte gjort några större inköp på årets bokrea. Efter en del velande blev det till slut tre romaner. Två normallånga och en tegelsten. Tegelstenen köpte jag eftersom jag hört så många tala om hur bra den är. Och det kan man ju verkligen hoppas eftersom den är på nära nog 1000 sidor. Hur som helst kommer den också att fylla ut bokhyllan lite nu när vi tänkt organisera om.

Jag är ju som sagt numera en flitig biblioteksbesökare. (Köper jag böcker blir det oftast pockets.) Den här lilla, rara boken lånade jag på rekomendation av min nyfunne bokväninna Anna. Den finns faktiskt på bokrean (åtminstone på nätet) och har också ganska nyligen kommit ut i pocket.

"En röd liten fågel i juletid" handlar om Oswald Campbell, en ensamboende man i Chicago, som lever ett anspråklöst och ganska torftigt liv. En dag dag får veta av sin läkare att han inte har lång tid kvar att leva. Läkaren föreslår att han ska söka sig till lite varmare klimat och sköta om sig. Efter att av en slump ha fått kontakt med en dam i Lost River, Alabama, som har ett rum att hyra ut, reser Oswald dit. Och den annars så sömniga staden får en välbehövlig vitamininjektion i o m Oswalds entré.

En liten, lättläst, mysig roman. En bok att läsa och må bra i. Som läsare får man följa med på den amerikanska småstadens öden och äventyr. Vänskap och kärlek står i centrum och även om slutet inte är helt oväntat är den klart läsvärd. Låt dig inte förvillas av titeln. Boken går att läsa året om.

image40

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0