Ben, ute i världen av Doris Lessing

Först vill jag säga "Välkommen" till alla nya bok- och läsvänner som hittat hit via "Pocket och Prassel". Det verkar som om alla är lika förväntansfulla och entusiastiska. Kul!

Efter att ha läst Lessings "Det femte barnet" kändes det naturligt för mig att även läsa fortsättningen om det svåranpassade barnet, Ben. I den här boken får vi följa Ben i vuxen ålder och hans relation till omvärlden och medmänniskorna. Det blir en resa mellan flera länder, ja till och med, världsdelar. Här får vi bl a möta den omtänksamma gamla damen, som tar hand om Ben. Men även de hänsynslösa människor som försöker lura honom för att tjäna pengar på hans originalitet. En resa mellan hopp och förtvivlan helt enkelt.

Nja, Lessing får godkänt, men inte mer. Jag tycker inte den håller samma kvalitet som "Det femte barnet" vare sig till språk eller innehåll. Men visst fanns det en viss behållning att få läsa hur det gick för Ben i det vuxna livet. (Även om jag hade önskat att det hela tett sig på ett annat vis.) En del av karaktärerna i boken känns inte helt trovärdiga och slutet känns lite akut och trots det känns historien inte helt avslutad.

Hela boken andas därmed en känsla av att få slut på de eviga frågorna från läsarna av "Det femte barnet. "Vad hände sedan?"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0