Skumtimmen av Johan Theorin

Idag skiner solen igen efter gårdagens ihållande skyfall över Skånelandet. Är det sommar nu? Jag vill hoppas det.

Jag förmodar att bloggandet kommer att bli lidande ju varmare och soligare det blir utomhus. Bokläsningen däremot torde bara öka. Ska därför försöka beta av listan på de böcker jag läst, men inte ännu bloggat om.

"Skumtimmen" av Johan Theorin är en säregen historia i sin genre. Är det en kriminalroman eller är det en roman som handlar om ett brott? Eller är det samma sak egentligen? Nåväl. I början av 70-talet försvinner en liten pojke, Jens, spårlöst i dimman på Alvaret på Öland. Tjugo år efter det inträffade återvänder pojkens mor, Julia, till Öland för att ta reda på vad som egentligen hände med pojken. Julias far, Gerlof, har nämligen fått en liten sandal med posten, och efter det inlett privata efterforskningar kring barnbarnets försvinnande. Men kan det verkligen stämma att den för länge sedan döde, mytomspunne ölänningen Nils Kant kan ha något med detta att göra?

"Skumtimmen" är en välskriven och bitvis intressant historia. Den är riktigt bra uppbyggd, men emellanåt blir det utdraget och tjatigt och jag fänglas aldrig riktigt. Tyvärr. Jag njuter dock av den sprirande kärlekshistorien, och så  får jag en enorm lust att återse Öland med dess väl beskrivna landskap.


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag fastnade i denna bok! Hoppas det kommer en ny snart!

2008-05-29 @ 07:30:06
URL: http://krabba.blogg.se/bok

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0