Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen

Recensionsexemplar från Ordfront. Litteraturum tackar för ett gott samarbete!

"Mamma, pappa, barn" av
Carin Gerhardsen är den andra boken i den så kallade Hammarbyserien. (Den första hette "Pepparkakshuset" och finns recenserad här!) I den här boken får polisen vid Hammarby polisstation, med kriminalkommissarie Conny Sjöberg i spetsen, bråda dagar då de inte får mindre än tre fall på sitt bord.

Under en motionsrunda hittar polis Petra Westman ett svårt medtaget spädbarn i ett buskage. Inte långt därifrån hittas också barnets moder mördad. Och till en början är polisen helt omedveten om att en liten flicka, Hanna, sitter inlåst ensam i en lägenhet och tror att hennes mamma tagit med sig hennes lillebror och flyttat från lägenheten...

I samma veva hittas sextonåriga Jennifer strypt på en toalett på en Finlandsfärja. Vid närmare efterforskningar visar det sig att Jennifer kommer från trassliga hemförhållanden och dessutom har en syster som ägnar sig åt ett destruktivt leverne. Mordmisstankarna beträffande Jennifer riktas till en början mot pojkvännen Jocke, som i sin tur inte heller har det så lätt hemmavid.

Bra bok. Lättläst och spännande. Gerhardsen lyckas hålla spänningen fram till de sista sidorna och bitvis har jag riktigt ont i magen. Jag gillar Gerhardsens sätt att skriva, med relativt korta stycken och varvningarna hon gör mellan de parallella händelserna. Den enda jag har invändningar emot är Conny Sjöbergs privatliv, som jag tycker spårar ut i den här boken. Jag var så glad efter att ha läst "Pepparkakshuset" att han var en vanlig och hederlig familjefar. (Och inte en schabloniserad, ensam, alkoholmissbrukande och operaälskande kommisarie.) Jag tycker dock inte att boken är betjänt av hans utsvävningar. Nåväl. Jag ser med intresse fram emot Gerhardsens nästa bok, som beräknas komma ut under våren 2010.