Bedragen av Katerina Janouch

Jag laddar inför mitt eget skrivande med att blogga om ännu några böcker jag läst under 2008. Huvudet känns trögt idag. Kanske en promenad i kylan under solen skulle kunna få mig på banan igen?

"Bedragen" av Katerina Janouch är den första boken i en romanserie om barnmorskan Cecilia Lund. Hon lever ett vardagligt liv tillsammans med maken John och de fyra barnen, när det plötsligt en dag står en ung man på trappan och hävdar att John är hans far. Detta är upprinnelsen till att familjen så sakteliga splittras och att relationen mellan Cecilia och John får allt djupare sprickor.

Lättläst och lättsmält, men tidvis lite seg. Berättelsen känns inte helt trovärdig, vilket tråkar ut mig mellan varven. Ändå kan jag inte låta bli att undra hur nästa bok kommer att vara. Och än mindre kommer jag att kunna låta bli att läsa den. Det finns också små detaljer i boken som jag retar mig på. Och varför ska alltid barnmorskeyrket romantiseras så? Däremot tycker jag att omslaget är ett av de allra snyggaste jag sett på länge. Och jag har anledning att tro att de nästkommande böckerna kommer att vara lika snygga!  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0