Röda vita rosen av Mariette Glodeck

I första omgången av Pocket och Prassel fick jag den här boken i ett av mina paket. "Röda vita rosen" av Mariette Glodeck handlar om åtta vänner i åldern tjugofem-trettio, som tillsammans beger sig ut till skärgården för att fira midsommar. Och för att göra det lätt för mig i presentationen av dessa åtta vänner har jag valt att hämta följande text från Bokus hemsida.

Här finns Frida, som varit kär i Måns sedan tonåren, och här finns Milla, som var tillsammans med Måns, men som nu är tillsammans med hans barndomsvän Jens. Måns själv är givetvis också med, självsäker och snygg, liksom Jens, den ständige skuggan. Här finns också Carl, som fortfarande inte vågat berätta för Frida att han är bög, trots att alla andra vet. Och så har vi Teddy, bajskungens son, Pepsi, som har en titanskruv i foten, och Tove, som är så smal att hon knappt syns. Mitt i natten, fulla och rastlösa, får de för sig att leka Röda Vita Rosen. En lek som snart blir allvarligare än vad de tänkt. De ser på varandra på ett helt nytt sätt och obehagliga sanningar avslöjas.

Lättläst relationsdrama med doft av sommar, sol och hav. Välskrivet och vackert språk. En berättelse som andas både lek och allvar och som tål att tänkas på. Och för mig som gillar interaktionen mellan människor och gruppdynamik får mitt lystmäte.


Kommentarer
Postat av: Ango

Den här ligger i min "att-läsa-hög", som bara blir högre och högre. Eftersom boken har legat där i snart ett år börjar det bli dags att ta tag i den tror jag. Kul att höra från fler som har läst den!



Kram

/Ango

2009-01-08 @ 14:16:09
URL: http://bokfilm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0