Där ingen vind blåser av Annika Sjögren

I födelsedagspresent av min syster fick jag i år bland annat ett signerat exemplar av Annika Sjögrens "Där ingen vind blåser". Det är alltid roligt med signerade böcker tycker jag. Jag har faktiskt ett antal i min bokhylla nu, och de kommer att få stanna där för evigt. Har du några signerade böcker i din bokhylla som du värnar om?

Boken utspelar sig i Härnösand (där jag för övrigt bott ett antal år och fortfarande har delar av min familj kvar). Tolvåriga Sandra försvinner i samband med att hon säljer kakor för att tjäna pengar till en klassresa. Sedemera visare det sig att Sandra inte bara är försvunnen utan också död. Det visar sig att den förmodade trygga småstaden bär på en del hemligheter både i nutid men även längre tillbaka i tiden.

En godkänd debut av Sjögren. Lättläst och underhållande utan några egentliga större överraskningar. (Ibland är det skönt att läsa utan att behöva tänka mer än nödvändigt.) Bitvis tycker jag att språket haltar något, men inte så att det stör berättelsen i fråga. I min bokhylla står också, ett förvisso osignerat exemplar, av uppföljaren "Som glöd blir till aska" och enligt relativt säkra källor ska den vara något bättre. Något att se fram emot i sommar alltså. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0