Grundläggande genetik av Mikael Fant

Jakob Lundwall får på sin trettioårsdag beskedet att hans mamma Christina avlidit. Förvisso hade de ingen vidare kontakt på slutet, men vem hade Jakob det med? Sakteliga har han under årens lopp dragit sig undan såväl släkt som vänner. Dessutom råder det oklara omständigheter kring moderns död och Jacob blir tvungen att ta kontakt med omvärlden igen för att söka sannigar och svar på frågor han länge burit på.

Detta är upptakten till Mikael Fants bok "Grundläggande genetik".  En välskriven och kristallklar debut som innehåller allt en bra roman ska innehålla. Trots det blir det inte klyschigt vilket också kunde ha blivit fallet. En och annan tvärvändning gör också historien, vilket gör att det aldrig blir tråkigt. Fant driver skickligt boken framåt med fast precision och målmedvetenhet. Någonting i boken får mig att känna likheter till Erlend  Loes sätt att skriva, men det torde inte vara en komplimang från min sida sett. Loe tillhör inte mina favoriter, men det gör Fant redan efter debutromanen.


Kommentarer
Postat av: Amanda

Sv: Då får jag tacka än en gång ;D

2009-06-24 @ 15:49:07
URL: http://mjuppi.blogg.se/
Postat av: Mikael

Lite intressant läsning om europas genetiska karta:

http://oskorei.motpol.nu/?p=1786

2009-09-07 @ 17:56:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0