Hjärtats mörker av Jonas Moström

Idag skickar jag min Sommarpåse Lyx till en mottagare någonstans i vårt avlånga land. Och så torde jag väl få min till veckan också. Verkligen spännande och något att se fram emot!

"Hjärtats mörker" av Jonas Moström är den tredje boken om kommissarie Johan Axberg och läkaren Erik Jensen. Liksom de tidigare böckerna utspelar boken sig i Sundsvall med omnejd. Hemlandstoner med andra ord.

Upptakten till den här boken är när två småpojkar hittar en död kvinna i ett motionsspår nära Sundsvalls sjukhus. Kvinnans kläder är sönderrivna och hennes trosor hittas en liten bit ifrån kroppen. Allt tyder på att det är ett sexmord, och det enda Axberg och hans kollegor har att gå på, är den röda Golf som setts lämna området. 

Hemma hos Erik Jensen knakar äktenskapet med Sara i fogarna. Sara bestämmer sig för att lämna familjen för några dagar och åka till Frankrike på skrivarkurs. Och det som i Frankrike kunde ha varit ett oskyldigt snedsteg från Saras sida, visar sig få ödesdigra konsekvenser även efter hemkomsten till Sverige.

Underhållande för stunden. Moström är ingen litterär mästare och storyn känns rätt förutsägbar. Ändå gillar jag dessa böcker. Kanske mest för att jag kan mitt Sundsvall utan och innan, vilket gör boken extra levande. Så säkert kommer jag inte kunna motstå från att läsa "Rymd utan stjärnor" heller. Så på sätt och vis har han ju ändå lyckats, Doktor Moström.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0