Dödergök av Katarina Wennstam

Men vad var det som hände på nya året? Helt plötsligt kantrade läslusten helt överbord och ersattes av...ja vadå? Kanske var det på grund av alla mindre bra böcker jag fick med mig till Asien? Kanske. Men nu är jag på banan igen. Hoppas jag.

"Dödergök" av Katarina Wennstam tillhörde dock undantagen. Den hade jag med mig i min iPod (vars laddare jag dessvärre glömt kvar i Sverige). Så jag lyssnade av och till, livrädd för att hamna i ett särskilt spännande avsnitt då batteriet plötsligt skulle ta slut.

Maria och Tobias hittar äntligen sitt drömhus i ett stilla radhusområde. Här har de tänkt finna trygghet för sin lilla familj, som dessutom inrymmer dottern Alma. Men när sanningen uppdagas om förre ägarens liv och leverne ställs saker och ting på sin spets. Kan de verkligen bo kvar i det hus där en man skjöt ihjäl sin fru? Maria, som är journalist, börjar gräva i historien, som inte blir mer förståelig när mannen visar sig bara polis till yrket...

Välskrivet och spännande. Wennstam är en mästare på att skapa trovärdiga karaktärer, och jag gillar språket. Jag hoppas Wennstam skriver på. Jag vill läsa mer av henne!


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag tycker också att hon är en bra svensk kvinnlig författare. :)

2009-03-27 @ 08:35:02
URL: http://bokofilm.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0