Systerskap av Katerina Janouch

Recensionsexemplar från Piratförlaget. Litteraturum tackar för ett gott samarbete! Recensionsdatum 9 sept 2009.

Katerina Janouch bok "Systerskap" är den andra boken om barnmorskan Cecilia Lund och hennes familj. (Den första heter "Bedragen" och om den kan du läsa här.)

Cecilia och Johan har efter makens otrohet bestämt sig för att separera och sälja huset. Plötsligt är Cecilia varannan-vecka-mamma, men singellivet känns ovant och svårt. Därför är det skönt för Cecilia att ha jobbet på förlossningen där dramatiken aldrig är långt borta. Riktigt kritiskt blir det då en nyfödd baby plötsligt försvinner från förlossningen.

I de centrala delarna av staden har dessutom flera övergrepp på unga flickor begåtts som dessutom filmats och lagts ut till beskådande på nätet. Detta medför naturligtvis en massa rykten och skvaller och får konsekvenser ingen väntat sig. Bland annat ställs begreppet systerskap på sin spets.

Nja, jag var inte så imponerad av "Bedragen" och jag är inte så imponerad av "Systerskap" heller. Det är lättläst och lättsmält, men inte något man minns. Jag har svårt för den dramatiska vändningen då babyn försvinner från förlossningen. Helt onödigt enligt min uppfattning. Boken blir varken bättre eller mer spännande av det utan gör bara att historien spretar. (Jag minns att det fanns en liknanade dramatisk händelse i "Bedragen" också.) Cecilia Lunds ältande är väl i och för sig förståeligt, men inte desto mindre tröttsamt för läsaren. När hon dessutom lägger ut frågan på sin blogg huruvida hon ska ta tillbaka John eller inte är måttet rågat för min del.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0